Tips tarik minat pembaca ke blog anda

3

Posted by Hot Gadget Stuff | Posted in , , | Posted on Thursday, September 24, 2009

Mana-mana saja saya baca, soalan yang sama saya jumpa. Rata-rata bloggers yang baru tercebur menceburkan diri dalam dunia blogging ni masih tercari-cari tips untuk tarik pembaca ke blog mereka.

Jujurnya, bukan mudah untuk tarik orang asing ke blog kita. Saya akui yang itu. Tapi, kalau kamu semua tahu rahsianya, tak adalah susah mana pun. hehehe.

Tips ni ada yang saya gunakan sampai sekarang pada blog saya yang lain, dan ada juga tips yang saya dapatkan daripada hasil pembacaan di internet. So, check it out!

- Kualiti content
Pembaca termasuk saya, tak mahu sekadar baca blog yang 90% daripada content nya balik-balik bercerita pasal kehidupan pemilik blog. Percayalah, ianya agak memboringkan. UNLESS kamu memang dah pasang niat berblog untuk ke arah itu semata-mata. Itu cerita lain.haha. Untuk tarik minat bloggers, pastikan content kamu boleh beri manfaat pada bloggers yang datang. Berikan tips atau tutorial!

- Selalu update entry
Tips ni memang saya buat dan berkesan! Setiap kali kamu post entry baru, biarkan 10 minit dan kemudian bacakannya semula. Waktu ni, kamu boleh betulkan mana-mana ayat-ayat yang salah, atau elokkan frasa ayat kamu. Jika kamu ada fakta tambahan untuk dimasukkan pada entry, jangan teragak-agak!

- Link link link
Tips yang ini juga agak berkesan. Masukkan sebanyak mana link yang boleh kamu ke dalam entry kamu. Link kan kepada sumber yang kamu rasa betul-betul cukup berkualiti. Rahsia link ini sebenarnya taktik untuk mendapatkan perhatian daripada "sumber" yang kamu link kan itu. Bila pemilik blog "sumber" itu melihat pada referral ke blog miliknya, dan jika nasib kamu baik..pasti dia akan ke blog kamu pula! Try it now

- Komen blog lain
Tips yang ini nampak simple dan mudah tapi tips ni lah yang selalu orang tak tahu kehebatannya! Lawat dan komenlah pada entry teman-teman bloggers yang lain. Ini namanya promotion jugak. Kalau kamu sekadar mengharapkan bloggers lain datang ke blog kamu saja, itu dah namanya syok sendiri. Setiap kali kamu komen, link ke blog kamu akan dilihat juga oleh pengunjung lain. Mana tahu nasib kamu baik kan?

- Sabar!
Orang kata, bila kita buat apa-apa saja...perlukan kesabaran yang tinggi. Jangan fikir sesuatu yang diluar jangkaan kita. Lakukan semuanya slowly. Blog saya yang lain, pada mulanya cuma menerima 10-20 orang saja visitors suatu masa dulu tapi berkat sabar saya, kini paling sikit pun saya terima sekurang-kurangnya 100 unique visitors. Syukur juga :)